Godlo Polski
miski
stokrotki
zabki
wesole-nutki
jagodki
sloneczka

Przedszkole Publiczne z Oddziałami Integracyjnymi

im. bł. Edmunda Bojanowskiego  w Tarnowie Opolskim ul. ks. Klimasa 15

Przedszkole Publiczne
z Oddziałami Integracyjnymi
im. bł. Edmunda Bojanowskiego
ul. ks. Klimasa 15, 46-050 Tarnów Opolski

tel: (77) 464 42 61

Propozycja zajęć logopedycznych - 15 IV

14 kwietnia 2021, Autor: Administrator

Kochane Dzieci, Drodzy Rodzice!

Sprawność aparatu artykulacyjnego jest kluczowa dla wyrazistości naszych wypowiedzi. Wymawianie poszczególnych dźwięków pociąga za sobą poruszanie się warg, języka, podniebienia miękkiego i żuchwy. Ruchy te powinny być precyzyjne, tzn. powinny być wykonywane w ściśle określony sposób.1 Dlatego tak ważne jest wykonywanie ćwiczeń aparatu artykulacyjnego, które mają na celu:

  • usprawnianie języka, warg, podniebienia mię miękkiego i żuchwy,

  • nabywanie umiejętności świadomego kierowania ruchami narządów artykulacyjnych,

  • wyuczenie prawidłowego oddychania,

  • poznanie prawidłowego układu narządów aparatu artykulacyjnego w czasie wybrzmiewania poszczególnych głosek.


 

Propozycje ćwiczeń artykulacyjnych

  1. Nadmij policzki jak balonik, usta są ściągnięte.

 

2. Nadmij lewy policzek jak balonik.

3. Nadmij prawy policzek jak balonik.

4.Uśmiechnij się szeroko z zamkniętymi ustami.

5. Przygryź delikatnie raz górną raz dolną wargę.

6. Uśmiechnij się szeroko z widocznymi, złączonymi zębami.

7. Ściągnij usta i cmokaj, posyłając do siebie buziaki.

8. Powiedz głośno i wyraźnie głoskę A. (powtórz 5 razy)

9. Powiedz głośno i wyraźnie głoskę U. (powtórz 5 razy)


 


 

10. Powiedz głośno i wyraźnie głoskę O. (powtórz 5 razy)

11. Powiedz głośno i wyraźnie głoskę I. (powtórz 5 razy)

12.Dotknij czubkiem języka podniebienia (powtórz to ćwiczenie 5 razy).

13.Dotknij czubkiem języka dolnych zębów od wewnątrz (powtórz to ćwiczenie 5 razy).

14. Dotknij czubkiem języka górnych zębów od wewnątrz (powtórz to ćwiczenie 5 razy).

15. Przesuwaj językiem po zewnętrznej stronie górnych zębów. Niech język naśladuje szczotkę do zębów, która myje górne zęby.


 


 


 

16. Przesuwaj czubkiem języka po zewnętrznej stronie dolnych zębów. Niech język naśladuje szczotkę do zębów, która czyści dolne zęby.


 


17.Naśladuj ruchy wahadła zegara, przesuwając czubek języka od jednego kącika ust do drugiego.