Godlo Polski
zabki
misie
stokrotki
wesole-nutki
jagodki
sloneczka

Przedszkole Publiczne z Oddziałami Integracyjnymi

im. bł. Edmunda Bojanowskiego  w Tarnowie Opolskim ul. ks. Klimasa 15

Przedszkole Publiczne
z Oddziałami Integracyjnymi
im. bł. Edmunda Bojanowskiego
ul. ks. Klimasa 15, 46-050 Tarnów Opolski

tel: (77) 464 42 61

Terapia pedagogiczna 12- 16 IV

12 kwietnia 2021, Autor: Administrator

12.04.2021- 16.04.2021

Nowe propozycje zabaw z terapii pedagogicznej.

Ćwiczenia usprawniające grafomotorykę i sprawność manualną

Sprawność grafomotoryczna zdobywana jest w długotrwałym procesie. Proces ten możliwy jest dzięki wielu doświadczeniom związanym z szeroko pojętym ruchem ciała. Jest to nabywanie świadomości ruchu w obrębie części ciała oraz poczucia siebie w przestrzeni. Dzięki zbieraniu informacji, buduje się schemat ruchowy człowieka. Dlatego tak niezbędne są wczesne doświadczenia płynące z ruchu poprzez zabawę, ćwiczenia samoobsługowe i ćwiczenia ruchowe podnoszące ogólną sprawność. Ćwiczenia manualne i grafomotoryczne przeznaczone są przede wszystkim dla dzieci o niskiej sprawności manualnej i grafomotorycznej. Należy dbać o to, aby ćwiczenia były atrakcyjne dla dzieci. Ćwiczenia powinny być wykonywane w atmosferze akceptacji i zabawy. Dla wielu dzieci, które nie potrafią nic narysować, wykonanie proponowanych zadań daje szansę przeżycia sukcesu. Ćwiczenia grafomotoryczne spełniają rolę stymulującą i usprawniającą, gdyż wpływają na rozwój motoryki rąk i koordynacji wzrokowo-ruchowej. Korygują nieprawidłowe nawyki ruchowe i utrwalają właściwe, konieczne podczas pisania i rysowania.

Cel ćwiczeń:

  • Poprawienie sprawności manualnej, by dziecko mogło radzić sobie w czynnościach

wymagających wykonywania drobnych, precyzyjnych ruchów ręki.

  • Rozwijanie motoryki małej i koordynacji wzrokowo-ruchowej.

  • Doskonalenie orientacji przestrzennej i orientacji w schemacie własnego

ciała.

  • Korygowanie nieprawidłowych nawyków ruchowych : nieprawidłowe napięcie

mięśniowe dłoni, nieprawidłowe trzymanie przyborów w ręce,

  • Usprawnianie umiejętności prawidłowego posługiwania się przyborami piszącymi.

  • Stymulowanie ogólnego rozwoju.

  • Rozwijanie zainteresowań dziecka.

  • Pomagają dziecku w osiągnięciu gotowości do nauki pisania.

  • Zapobieganie i pokonywanie trudności w nauce.

  • Zajęcia manualne pełnią rolę relaksacyjną,uspokajającą i ćwiczącą koncentrację uwagi.

Wskazania do wykonywania ćwiczeń grafomotorycznych:

  • Niski poziom graficzny rysunków, pisma.

  • Niechęć do rysowania i pisania.

  • Zła pozycja ciała podczas pisania i rysowania.

  • Nieprawidłowy sposób trzymania przyborów.

  • Niewłaściwe napięcie mięśniowe ręki.

  • Szybkie męczenie podczas pisania i rysowania

  • Zbyt wolne tempo pisania i rysowania

Ćwiczenia manualne i grafomotoryczne:

 

Poniedziałek:12.04.2021

 

ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE CAŁĄ RĘKĘ:
Są one przeznaczone dla dzieci:
- z dużymi zaburzeniami sprawności manualnej, wymagających dodatkowej pracy nauczyciela w celu wyrównania braków;
- oburęcznych u których po obserwacji w grupie i przebadaniu w poradni Psychologiczno - Pedagogicznej ustalono, którą ręką dziecko powinno się posługiwać;
- leworęcznych, u których sprawność manualna jest obniżona.

Trudność w pracy z podanymi wyżej grupami dzieci polega na tym, iż po szeregu nieudanych prób są one często zniechęcone do rysunkowi przekonane o braku zdolności w tej dziedzinie. Ponieważ u dzieci z zaburzoną sprawnością ruchową występuje duże napięcie mięśniowe usztywniające rękę i utrudniające kierowanie ruchem, w pierwszym okresie prowadzenia ćwiczeń konieczne jest zmniejszenie tego napięcia poprzez ćwiczenia rozluźniające mięśnie. Są to ćwiczenia, podczas których dziecko wykonuje ruchy całą ręką.

 

Ćwiczenia motoryki dużej to między innymi:

 

  • Luźne wymachy rąk, krążenie ramion, klaskanie.

  • Rzuty, chwyty piłki, różnorodne zabawy z piłką, woreczkiem.

  • Zamalowywanie dużych powierzchni ograniczonych konturem, pogrubianie konturów dużych rysunków.

  • Chodzenie po wyznaczonym torze.

  • Podskoki, przeskoki.

  • Kreślenie w powietrzu dużych, płynnych swobodnych ruchów w kształcie kół.

  • Podnoszenie przedmiotów i kładzenie ich w wyznaczone miejsce.

Proponowane ćwiczenia do wyboru:

Poniedziałek:12.04.2021
Rysowanie w powietrzu, palcem na stole, na piasku;
- linii prostych poziomych (od strony lewej do prawej) i pionowych (z góry od dołu);
- kół i spirali, najpierw dużych, stopniowo coraz mniejszych ze zwróceniem uwagi na płynność ruchów, koła powinny być rysowane w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara;
- linii falistych, łuków otwartych u góry i u dołu, elementów podobnych do "e";
- prostych figur geometrycznych - trójkątów, kwadratów;
- znanych figur.


Wtorek:13.04.2021
Wykonywanie wszystkich podanych w punkcie z poniedziałku ćwiczeń w takt dobrze dobranej melodii.

 

Środa:14.04.2021


Malowanie grubym pędzlem przy użyciu farb lub pasteli najlepiej na pociętym papierze pakowym:
- zamalowywanie dużych płaszczyzn w pasy podłużne lub poprzeczne, jedno lub wielobarwne;
- malowanie dużych, stopniowo coraz mniejszych kół położonych obok siebie;
- malowanie farbami barwnych plam dowolnej wielkości;
- malowanie form okrągłych i falistych oraz spirali;
- próby malowania szlaczków z poznanych elementów;
- malowanie rysunków według wzoru.

Swobodne, luźne ruchy rąk.

 

Czwartek: 15.04.2021.

 

Kreślenie dużych , płynnych linii, wykonywanych całą ręką i ramieniem.

Kreślenie w powietrzu ręką, chorągiewką,

Kreślenie na tablicy kolorową kredą, na piasku patykiem lub palcem,na dużym arkuszu farbą, kredą, węglem.

Wymijanie i pokonywanie łatwych przeszkód.

Ćwiczenia równoważne.

Kolorowanie dużych figur na papierze, tablicy- farbą,kredką,kredą.

 

 

Piątek: 16.04.2021

Rysowanie,(na dużym arkuszu) malowanie ruchami poziomymi, pionowymi, falistymi,okrężnymi.

Rysowanie węglem, pisakiem, kredkami.

Malowanie farbami – plakatówką, farbami klejowymi.

Kreślenie linii pionowych i poziomych po śladzie i samodzielnie.

Ćwiczenia powtarzamy, do poprawnego opanowania wybranej umiejętności.

opracowała: mgr Maria Łaba

Literatura:

R.Naprawa, K. Maternicka, A.Tanajewska „Indywidualne Programy Edukacyjno-Terapeutyczne” , Harmonia, Gdańsk 2008

A.Franczyk, K. Krajewska „Skarbiec nauczyciela-terapeuty”, Impuls, Kraków 2005

M. Bogdanowicz „Przygotowanie do nauki pisania, ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichowej”, Harmonia, Gdańsk 2015

K. Sąsiadek „Zabawy paluszkowe”, Media Rodzina , Poznań 2005.

Aktualizacja: 20 kwietnia 2024

Linki