Godlo Polski
zabki
misie
stokrotki
wesole-nutki
jagodki
sloneczka

Przedszkole Publiczne z Oddziałami Integracyjnymi

im. bł. Edmunda Bojanowskiego  w Tarnowie Opolskim ul. ks. Klimasa 15

Przedszkole Publiczne
z Oddziałami Integracyjnymi
im. bł. Edmunda Bojanowskiego
ul. ks. Klimasa 15, 46-050 Tarnów Opolski

tel: (77) 464 42 61

Terapia psychologiczna 12-16 IV

12 kwietnia 2021, Autor: Administrator

W świecie zmysłów…

W jaki sposób ludzie odbierają świat? Co im w tym pomaga? Dzięki czemu widzą? Słyszą? Czują? Smakują?

Otaczający nas świat od najmłodszych lat poznajemy dzięki zmysłom. Dotykamy różnych rzeczy, wąchamy, próbujemy jak smakują, słuchamy docierających do nas dźwięków. Kiedy jesteśmy mali odkrywamy świat naprawdę, bez oceniania, czy coś jest ładne, czy brzydkie, smaczne czy też nie.

Mamy pięć zmysłów – wzrok, słuch, smak, węch i dotyk.


 

Patrzenie, słuchanie, smakowanie, wąchanie i dotykanie może być dla nas wspaniałą przygodą. Zapraszam do wspólnej zabawy (dzieci i rodziców).

Będziemy uczyć się uważnego obserwowania otaczającego nas świata.

Ćwiczenie 1. Moje zmysły.

Zastanówcie się i wymieńcie po 5 rzeczy, które można:

  • zobaczyć,

  • usłyszeć,

  • dotknąć,

  • powąchać,

  • spróbować.

Dla chętnych karta pracy.

Zmysły (Źródło: www.pinterest.pl)

Jakimi zmysłami odbieramy prezentowane poniżej rzeczy? Połącz w pary.


 

Ćwiczenie 2. Patrzę…

Co widzę, kiedy patrzę naprawdę, oczami a nie głową?”

(Eline Snel „MOJA SUPERMOC. Uważność i spokój żabki”).

Dobierzecie się w pary (z mamą, tatą, babcią, dziadkiem, siostrą czy bratem). Stańcie naprzeciw siebie i postarajcie się odpowiedzieć sobie na następujące pytania:

Kiedy patrzysz na jej\jego oczy, co widzisz? Jakie barwy dostrzegasz w jej\jego oczach?”

Kiedy patrzysz na jej\jego włosy, co widzisz? Czy są jednego koloru? Co jeszcze dostrzegasz?”

A usta? Jak wyglądają, kiedy uśmiechacie się do siebie? Czy tylko usta się uśmiechają? Co jeszcze widzisz?”

(Eline Snel „MOJA SUPERMOC. Uważność i spokój żabki”, s. 42.)

Podobne ćwiczenia uważności możecie wykonać koncentrując się na pozostałych zmysłach np. - dotyku (poobserwujcie dłoń mamy lub taty – jak wygląda? Jaka jest w dotyku? (ciepła, zimna, gładka czy chropowata?),

- smaku np. spożywając posiłek (zwróćcie uwagę na konsystencję dania, jego smak\smaki),

- węchu (pobawcie się w detektywów i spróbujcie znaleźć jak najwięcej zapachów w swoim otoczeniu – zastanówcie się, jakie te zapachy dla Was są – miłe, przyjemne? Czy wręcz przeciwnie?

Ćwiczenie 3. Pejzaż dźwiękowy.

Poniżej znajduje się link do kolejnego ćwiczenia. Waszym zadaniem jest wysłuchanie różnych dźwięków, tak jakbyście słuchali ich po raz pierwszy – nie zgadujcie, co je wydaje, nie próbujcie ich nazwać, nie oceniajcie. Po prostu słuchajcie.

Link do nagrania „Pejzaż dźwiękowy”: https://cojanato.pl/download/05-krajobraz-dzwiekowy/

Ćwiczenie 4. Masażyk – „Idzie Pani…”

Masażyk zaprezentowany poniżej należy do ćwiczeń relacyjnych. Dziecko zwrócone jest do rodzica/opiekuna plecami. Wykonujemy ćwiczenie zgodnie z instrukcją poniżej.


Idzie pani: tup, tup, tup,
(Na przemian z wyczuciem stukamy w jego plecy opuszkami palców wskazujących)

dziadek z laską: stuk, stuk, stuk,
(delikatnie stukamy zgiętym palcem)
skacze dziecko: hop, hop, hop,
(naśladujemy dłonią skoki, na przemian opierając ją na przegubie i na palcach)
żaba robi długi skok.
(z wyczuciem klepiemy dwie odległe części ciała dziecka np. stopy i głowę)
Wieje wietrzyk: fiu, fiu, fiu,
(dmuchamy w jedno i w drugie ucho dziecka)
kropi deszczyk: puk, puk, puk,
(delikatnie stukamy w jego plecy wszystkimi palcami)
deszcz ze śniegiem: chlup, chlup, chlup,
(klepiemy dziecko po plecach dłońmi złożonymi w „miseczki”)
a grad w szyby łup, łup, łup.
(lekko stukamy dłońmi zwiniętymi w pięści)
Świeci słonko, (gładzimy wewnętrzną stroną dłoni ruchem kolistym)
wieje wietrzyk, (dmuchamy we włosy dziecka)
pada deszczyk.(z wyczuciem stukamy opuszkami palców w jego plecy)
Czujesz dreszczyk? (leciutko szczypiemy w kark)

(Źródło: zabawaprzedszkolaka.blogspot.com)

Bibliografia:

  • Eline Snel „MOJA SUPERMOC. Uważność i spokój żabki”

Źródła:

  • www.zabawaprzedszkolaka.blogspot.com

  • www.cojanato.pl


 


 



 

Aktualizacja: 10 kwietnia 2024

Linki