Godlo Polski
miski
stokrotki
zabki
wesole-nutki
jagodki
sloneczka

Przedszkole Publiczne z Oddziałami Integracyjnymi

im. bł. Edmunda Bojanowskiego  w Tarnowie Opolskim ul. ks. Klimasa 15

Przedszkole Publiczne
z Oddziałami Integracyjnymi
im. bł. Edmunda Bojanowskiego
ul. ks. Klimasa 15, 46-050 Tarnów Opolski

tel: (77) 464 42 61

Dlaczego warto chwalić dziecko?

18 listopada 2018, Autor: Administrator

DLACZEGO CHWALENIE DZIECKA JEST WAŻNE

 

Chwalenie:

  • Chwalenie wymaga odrobiny czasu i uwagi ze strony dorosłego.
  • Jeśli chcemy chwalić dziecko róbmy to szczerze i bądźmy przekonujący.
  • Są pewne reguły chwalenia, o których należy pamiętać.
  • Jeśli zdarza nam się zwracać uwagę na słabości malucha, umiejmy też docenić i pochwalić go w mądry sposób.

 

O pochwale:

  • Dziecko jest bardzo wrażliwe zarówno na pochwałę jak i na krytykę.
  • Pochwała ma ogromną siłę motywującą i dodaje mnóstwo pozytywnej energii.
  • Przypomnijmy sobie pochwałę jaką ostatnio od kogoś usłyszeliśmy. Jak na nas zadziałała? Myślę, że odpowiedź jest oczywista.
  • Ponieważ dziecko z większą swobodą przyjmuje pochwały, ich efekt jest o wiele większy.
  • Jak więc chwalić dziecko, żeby pochwała motywowała do dalszych starań?

 

Jak chwalić?

  • Nie każda pochwała przynosi efekt, którego byśmy się spodziewali.
  •  Jeśli nasza pochwała wzbudziła w dziecku zwątpienie w wiarygodność osoby chwalącej, niepokój, zaprzeczenie, skoncentrowanie się na własnej słabości to dla nas sygnał, że musimy jeszcze popracować nad naszą pochwałą.

 

Pamiętajmy:

  • Pochwała nie jest ocenianiem!
  • Pochwała nie jest przechwalaniem!
  • Pochwała nie jest ukrytą krytyką!
  • Pochwała nie jest pokazaniem dziecku jego słabości!
  • Pochwała nie jest pocieszaniem!
  • Powinna wywoływać pozytywne uczucia, takie jak radość, zadowolenie, dumę itp.
  • Powinna wpływać na zmianę zachowania dziecka: powtórzenie tego za co dziecko zostało pochwalone, podjęcie dodatkowego wyzwania, pochwalenie samego siebie itp..

 

Dobre rady na temat chwalenia:

  • Chwalmy dziecko od razu. Nie odraczajmy pochwały, gdy zauważymy pozytywne zachowanie dziecka.
  • Bądźmy dobrymi obserwatorami dzieci. Zwracajmy uwagę na sytuacje, kiedy potrzebują wsparcia.
  • Doceniajmy dzieci, gdy chcemy wzmocnić ich samoocenę. Pochwała ma wpłynąć na wzrost poczucia własnej wartości.
  • Chwalmy dziecko za konkretne zachowanie. Dokładnie nazywajmy za co chwalimy, powiedzmy o konkretnej rzeczy, która zdobyła nasze uznanie.
  • Zauważajmy nie tylko osiągnięcia dziecka, ale też jego starania.
  • Chwalmy na różne sposoby: pochwała słowna, porozumiewawcze mrugnięcie, kciuk w górę, skinienie głową z podziwem, uśmiech, przytulenie, uściśnięcie, poklepanie po ramieniu, a nawet narysowanie serduszka, kwiatka itp..

 

Pochwały i zachęty pomagają dziecku w kształtowaniu samooceny, budują wiarę we własne możliwości, pomagają lepiej radzić sobie z problemami, dają poczucie bezpieczeństwa.

 

Pochwała oceniająca:

Jak brzmi pochwała oceniająca: rewelacyjnie, super, ekstra, świetnie, pięknie, cudnie, itp..

Kiedy możemy ją stosować: gdy widzimy, że dokonanie dziecka zasłużyło na taką pochwałę i wiemy, że nie przesadzamy.

W przeciwnym razie: zastosowanie takiej pochwały może przynieść odwrotny skutek.

 

Konsekwencje stosowania pochwał oceniających w nieodpowiednich sytuacjach:

1. Dziecko może zwątpić w wiarygodność osoby chwalącej.

2. Może natychmiast zaprzeczać temu co usłyszało.

3. Może odczuć obawę i niepokój.

4. Może skoncentrować się na swojej słabości.

5. Może odczuć to jako manipulację.

 

Dobra pochwała składa się z dwóch części:

1. Dorosły opisuje z uznaniem, co widzi lub czuje.

2. Dziecko –po wysłuchaniu opinii –potrafi pochwalić się samo.

 

Słysząc pochwały opisowe dziecko:

  • Wie, co potrafi
  • Poznaje własne możliwości
  • Może do nich wrócić w chwili zwątpienia
  • Zasila pozytywne uczucia

 

Pochwały opisowe - przypomnienie

Zamiast chwalić:

1. Opisz co widzisz:

„ Widzę książki równo ułożone na półce, klocki schowane do pudełka”.

2. Opisz co czujesz:

„ Przyjemnie jest siedzieć w takiej sali!”

3. Podsumuj godne pochwały zachowanie dziecka słowami:

„Uporządkowałeś książki, klocki. To się nazywa porządek!”.

 

Zakazane słowa w pochwałach:

  • tym razem...
  • w końcu...
  • zrobiłeś to prawie tak dobrze, jak…
  • o wreszcie...
  • widzisz, jak chcesz to potrafisz...
  • mógłbyś tak zawsze...
  • tak, ale…

 

 

 

100 przykładów na wyrażenie pochwały dziecka:

  1. To rzeczywiście wspaniałe.
  2. Lubię sposób, w jaki pracujesz.
  3. Znacznie lepiej.
  4. Cudownie!
  5. Taka praca bardzo mnie cieszy.
  6. Rzeczywiście, dałeś z siebie wszystko.
  7. Fantastycznie!
  8. Jestem dumny ze sposobu, w jaki dziś pracujesz.
  9. Właśnie, tak!
  10. Cudowna praca.
  11. Wygląda na to, że to będzie wspaniałe.
  12. Dziękuję za twoją pracę.
  13. Jestem ci wdzięczny za twoją pomoc.
  14. To bardzo interesujące.
  15. Wygląda na to, że włożyłeś w to dużo pracy.
  16. Tak! To jest wspaniałe.
  17. Pracuj tak dalej, to dobra praca.
  18. Poprawnie myślisz.
  19. To wygląda znacznie lepiej.
  20. Jesteś bardzo pomysłowy.
  21. Tak! To właściwa odpowiedź.
  22. Sprawiłeś mi wielką przyjemność.
  23. Masz dziś dobry dzień.
  24. To jest piękne!
  25. Pokazałeś dziś dobrą pracę.
  26. Teraz znalazłeś właściwe rozwiązanie.
  27. Sprawiłeś, że wygląda to bardzo ładnie.
  28. Dałeś z siebie wszystko.
  29. To doskonałe.
  30. Jesteś dziś wspaniały.
  31. Jesteś najlepszy.
  32. Brawo! To jest wspaniałe.
  33. Ale jesteś świetny.
  34. Tak trzymaj.
  35. Rewelacja.
  36. To jest fantastyczne.
  37. Ale jesteś pomysłowa.
  38. To bardzo dobra obserwacja.
  39. Dziękuję ci bardzo.
  40. To interesujący punkt widzenia.
  41. Wszyscy pracowaliście bardzo dzielnie.
  42. Gratuluję! Miałeś rację.
  43. To przyjemność uczyć, kiedy pracujesz w ten sposób.
  44. Mama i tata będą dumni, kiedy zobaczą twoją pracę.
  45. Jesteś bardzo uważny.
  46. Pięknie!
  47. Dobrze ci idzie.
  48. Och! Jak cudownie.
  49. Super!
  50. Co za piękna praca.
  51. Jesteś grzeczny.
  52. Jak to miło, gdy czekasz w ciszy.
  53. Masz interesujące spojrzenie na ten problem.
  54. Tak! To ty miałeś rację.
  55. Jestem z ciebie dumny.
  56. Dziękuję ci za to, że tak ładnie siedzisz.
  57. Dziękuję ci za to, że jesteś gotów do pracy.
  58. Dziękuję ci, że oczekujesz w ciszy.
  59. Tak! Teraz to jest gotowe na wystawę.
  60. Bardzo ładnie, może pokażemy to kolegom.
  61. To znacznie lepiej niż oczekiwałem.
  62. Dokładnie tak.
  63. To jest wspaniały sposób.
  64. Brawo! Jesteś sprytny.
  65. Swoją pracą sprawiłeś mi ogromną przyjemność.
  66. Teraz jestem z ciebie naprawdę zadowolony.
  67. Brawo! Zasłużyłeś na uznanie.
  68. Podoba mi się twoje zachowanie.
  69. Wspaniale!
  70. Twój pomysł był genialny.
  71. Myślisz bardzo poprawnie.
  72. Praca z tobą to prawdziwa przyjemność.
  73. Sprawiłaś mi miłą niespodziankę.
  74. To było bardzo miłe.
  75. Czuję się szczęśliwy, gdy ty jesteś taki dzielny.
  76. Brawo! Twoja praca jest wyjątkowa.
  77. Twoje zachowanie może być wzorem.
  78. Kocham cię!
  79. Sprawiłeś, że jestem szczęśliwy.
  80. Byłaś perfekcyjna.
  81. Brawo! To najlepsze rozwiązanie, jakie widziałem.
  82. Przerosłeś samego siebie.
  83. Fantastycznie! Jesteś naprawdę sprytny.
  84. Wiem, że stać cię na wiele, ale to jest szczególne.
  85. Sprawiłeś mi wyjątkową radość.
  86. Dziękuję! Było mi bardzo miło.
  87. Brawo! To, co zrobiłeś, jest wyjątkowe.
  88. Rzeczywiście pięknie.
  89. Po prostu wspaniale.
  90. Ależ ty potrafisz pracować.
  91. Perfekcyjnie!
  92. Brawo, błysnąłeś, kolego.
  93. Masz rację, ja też bym tak zrobił.
  94. Jesteś naprawdę dzielny.
  95. Jesteś wyjątkowa.
  96. Byłaś błyskotliwa.
  97. Przerastasz moje oczekiwania.
  98. Było świetnie.
  99. Brawo! Jesteś bardzo wytrwały.
  100. Dałaś mi powód do radości.

 

Aktualizacja: 1 września 2020

Linki